Bryggor och myggor och hembränd sprit. Karlar med knätofs och gnällig musik. Fånig stång med gles girlang. Allt detta för att fira att av sommaren den kortaär hälften redan borta.
Vi önskar er en glad midsommar och en bra sommar så syns och hörs vi i höst
18 maj kl.16.30 gick vi 32 glada konepensionärer från många
olika orter i Sverige ombord på M/S Birka Gottlands för en 21 timmars kryssning
till Åland. Vi serverades en trerätters middag med oxfilé när båten lämnade
Stockholm 17.30.
18.30 var det dags för årsmötet där Hasse och Jörgen gick
igenom årets händelser. Hasse lovade att sitta kvar som ordförande 1 år till
eftersom han nu hade blivit befriad från div administrativa uppdrag. Till
konepensionärernas styrelse valdes Leffe Berglind som vice ordförande och
Stefan Wallin valdes in som suppleant. Som vanlig avslutades mötet med div.
icke rumsrena historier undertecknade av Hasse.
Eter årsmötet var det fria aktiviteter, dans till Larz
Kristerz orkester m.m. och många hiss-historier och minnen avhandlade i baren
fram till sena nattimmen.
Torsdagen börjad med en Brunch med bubbeldricka. Resan
avslutades avskedsmingel i konferensavdelningen.
Avslutningsvis, en mycket trevlig resa organiserad och bokad
av vår förträfflige Sven Haglund. Håkan Wendel var som vanligt resans leverantör
av bilder.
KONE pensionärsklubbs årsmötesresa ons-tors 29 -30 maj 2024.
Nu är det dags för vårt årsmöte 2024
avseende Verksamhetsåret 2023. Det blir i år med Birka Gotland till Mariehamn
med övernattning på båten.
Dag 1. 29 maj
Samling
i Viking terminalen på Stadsgården Tegelvikshamnen den 29 maj senast kl.
15.30
Jörgen G o Jan F möter upp med
biljetter.
Vi
släpps ombord ca 15.45 Båten avgår 17.30 (Svensk tid)
Middag
serveras kl. 17.30 (Svensk tid) i restaurang Salongen på Däck 6. Vi serveras en 3 rätters middag och
det ingår ett litet dryckespaket
Årsmötet
avhålles mellan kl. 19.30–20.30 på konferensdäck 6.
På
kvällen och natten Dans till Larz Kristerz, Spotlight och Mats Granberg i
pianobaren
Dag 2. 30 maj
Brunch
serveras i restaurang Sjösalen kl. 10.00 (svensk tid) på Däck 6, kom i tid
eftersom vi är lottade den tiden
Avskeds
mingel serveras mellan kl. 12.30–13.30 (Svensk tid) på konferensdäck 6 i övrigt
fria aktiviteter
Båten
i hamn kl. 14.00 (Svensk tid)
För
Dig som är medlem i KONE pensionärsklubb kostar detta 200 kr per person i
standard insides 2bädds hytt. Eftersom det inte finns några enkelhytter så får
man betala för hela hytten plus ett enkelhytts tillägg på 100 kr om man inte
har någon att dela hytten med.
2 personer i insides hytt 200 pp Totalt: 200 + 200 = 400 kr
1 personer i insides hytt 400 +100 Totalt: 400 + 100 = 500 kr
2 personer i hytt med fönster 320 pp Totalt: 320 + 320 = 640 kr
1 personer i hytt med fönster 640 + 100 Totalt: 640 + 100 = 740 kr
Ej
medlem i KONE pensionärsklubb, kostar 1,300 pp
2 personer i insides hytt 1300 pp Totalt 1300 + 1300 = 2600 kr
1 personer i insides hytt 1300 + 300 Totalt 1300 + 300 = 1600 kr
2 personer i hytt med fönster 1300 pp + 240 Totalt 1300 + 1300 + 240 = 2840 kr
1 personer i hytt med fönster 1300 + 540 Totalt 1300 + 540 = 1840kr
V.v.
meddela oss om Du vill ha dubbelhytt, enkelhytt, eller hytt med fönster och vem
som blir din hyttkompis enligt ovan
Du anmäler Dig genom att sätta in
pengarna på bankgiro 636-3626 senast den 6 maj 2024 och skriver ditt namn på
talongen. När Du satt in pengarna, ring eller mejla till:
KONE har tagit en order för att leverera en serie lösningar
för personflöde till det nya 489 meter höga Panda Tower (officiellt Chengdu
Tianfu Supertall) i Chengdu, västra Kina. Den ikoniska byggnaden är 95 våningar
hög och kommer att erbjuda kontors-, hotell- och butikslokaler.
När det beräknas stå klart 2027 kommer Panda Tower att bli
Chengdus högsta. När det gäller sin struktur liknar höghuset ett snötäckt berg
som smälter in i sin naturliga miljö. Med en inomhusdamm och andra
trädgårdsfunktioner i hela komplexet har dess arkitektoniska design ett
hållbart tillvägagångssätt.
”KONE har haft privilegiet att bidra till många superhöga byggprojekt och format ikoniska stadssilhuetter i och utanför Kina”, säger Joe Bao, KONEs Executive Vice President för Greater China. ”Jag är övertygad om vår förmåga att också säkerställa en öppen åtkomst genom Chengdus Panda Tower och är glad över att KONE förbättrar passagerarupplevelsen i en kompakt superhög byggnad som utmanar arkitektoniska normer och imponerar med både skala och miljöförmåga.”
Ordern omfattar installation av 24 KONE MiniSpace-hissar™
och 5 KONE MonoSpace-hissar®. Ett tvåårigt standardunderhållsavtal ingår, KONE
UltraRope®, KONE E-Link-systemet™ och KONE 24/7 Connected Services för att
säkerställa smidig drift i hela byggnaden.
Huvudentreprenör är Zhonghai Jialong Chengdu Real Estate Development Co., Ltd och huvudentreprenör är China Construction Eighth Engineering Bureau Co., Ltd. Det arkitektoniska arbetet utförs av China Southwest Architectural Design and Research Institute Co., Ltd.
KONE har fått en order från Storbritanniens största ägare och förvaltare av järnvägsinfrastruktur, Network Rail, för att modernisera fjorton rulltrappor inom Merseyrail-nätverket i Liverpool. När den nya KONE-utrustningen är klar kommer den att förflytta människor till större stationer som Lime Street, Hamilton Square och James Street.
Merseyrail driver ett av de mest trafikerade tågsystemen
utanför London och har varit proaktivt när det gäller att föra regionens
järnvägsnät in i 2000-talet. Sedan 2023 kör en helt ny elektrisk och
miljövänlig tågflotta på två av dess elektrifierade linjer, med
pendlingskomfort och effektivitet.
”Vi är glada över att gå samman med både Merseyrail och
Network Rail för att förbättra passagerarnas bekvämlighet under deras pendling
i Liverpool och utanför”, säger Nicolas Alchal, Executive Vice President
för KONE Europe. ”Med vår omfattande expertis inom modernisering av
rulltrappor är vårt team väl förberett för att hantera detta komplexa
moderniseringsprojekt och leverera helt nya KONE-rulltrappor på olika
stationsvåningar – systematiskt och med få störningar.”
Ordern omfattar en fullständig modernisering av
ersättningsrulltrapporna och ersätter fjorton 40–50 år gamla rulltrappor med
energieffektiva KONE EcoMod™ 140-lösningar med en kapacitet att transportera
upp till 7 300 passagerare per timme. Dessa kraftiga rulltrappor kommer att
konstrueras och tillverkas för att uppfylla specifikationerna för Network Rail.
Infrastrukturprojektet kommer som en del av Liverpools
bredare ansträngningar för att modernisera och växa regionen och ska slutföras
under Q4 2026. Byggherre är Network Rail Infrastructure Limited och teknisk
konsult är TÜV SUD Limited.
KONE har vunnit en order för att tillhandahålla en serie lösningar för personflöden till 2 Trafalgar Way i Tower Hamlets. Utvecklingen är en del av ett studentbostadskomplex med blandad användning i utkanten av affärsdistriktet Canary Wharf i London Docklands.
Detta nya samhällscentrerade utrymme är redo att bli det
största passivhuset i Europa, vilket ger överlägsen komfort för de boende med
minimal energiförbrukning för uppvärmning och kylning. Byggnadskomplexet kommer
att bestå av tre torn som reser sig till 28, 36 och 48 våningar och förvandlar
en sedan länge tom tomt till en levande stadsdel med himmelsträdgårdar,
planterade terrasser och gröna tak.
”Vi är stolta över att kunna bidra till ett projekt som
prioriterar både miljöansvar och invånarnas välbefinnande”, säger Nicolas
Alchal, Executive Vice President för KONE Europe. ”Vårt engagemang för att
förbättra boendekomforten stämmer perfekt överens med det studentledda boendets
vision och skapar ett levande akademiskt nav i det nyligen anlagda Tower
Hamlets-området.”
2 Trafalgar Way kommer att innehålla kommersiella kontors-
och butikslokaler, lekplatser inomhus för barn och en drive-through-restaurang.
Det kommer att finnas 1 672 studentbäddar och 80 bostadslägenheter, som är
särskilt anpassade till behoven vid University College London (UCL).
KONE var tidigt involverad i designprocessen för 2 Trafalgar
Way och kommer att installera sju JumpLift 200-hissar för förbättrad effektivitet
i byggandet. Ordern omfattar även sex tillgänglighetsplattformar, fem CTU-hissar,
fem KONE MiniSpace-hissar™, åtta KONE MonoSpace® 700-hissar och två KONE
MonoSpace® 500-hissar. Alla hissar kommer att ha KONEs
destinationskontrollsystem (DCS).
Hissupplevelsen i det studentledda boendet kommer att
förstärkas av KONE Elevator Call, som gör det möjligt för passagerarna att
anropa hissen med sin smartphone.
2 Trafalgar Way förväntas öppna för läsåret 2026/27. Byggherre
är Urbanest UK Limited och huvudentreprenör är Midgard Limited. Den
arkitektoniska designen gjordes av Apt.